• Navigation überspringen
  • Zur Navigation
  • Zum Seitenende
Organisationsmenü öffnen Organisationsmenü schließen
Friedrich-Alexander-Universität Lehrstuhl für Informatik 4 (Systemsoftware)
  • FAUZur zentralen FAU Website
  1. Friedrich-Alexander-Universität
  2. Technische Fakultät
  3. Department Informatik
Suche öffnen
  • English
  • Campo
  • StudOn
  • FAUdir
  • Stellenangebote
  • Lageplan
  • Hilfe im Notfall
  1. Friedrich-Alexander-Universität
  2. Technische Fakultät
  3. Department Informatik
Friedrich-Alexander-Universität Lehrstuhl für Informatik 4 (Systemsoftware)
Menu Menu schließen
  • Lehrstuhl
    • Team
    • Aktuelles
    • Kontakt und Anfahrt
    • Leitbild
    • 50-jähriges Jubiläum
    Portal Lehrstuhl
  • Forschung
    • Forschungsbereiche
      • Betriebssysteme
      • Confidential Computing
      • Embedded Systems Software
      • Verteilte Systeme
    • Projekte
      • AIMBOS
      • BALu
      • BFT2Chain
      • DOSS
      • Mirador
      • NEON
      • PAVE
      • ResPECT
      • Watwa
    • Projektkampagnen
      • maRE
    • Seminar
      • Systemsoftware
    Portal Forschung
  • Publikationen
  • Lehre
    • Sommersemester 2025
      • Applied Software Architecture
      • Ausgewählte Kapitel der Systemsoftware
      • Betriebssystemtechnik
      • Projekt angewandte Systemsoftwaretechnik
      • System-Level Programming
      • Systemnahe Programmierung in C
      • Systemprogrammierung 1
      • Verteilte Systeme
    • Wintersemester 2025/26
      • Systemprogrammierung 2
      • Betriebssysteme
      • Middleware – Cloud Computing
      • Echtzeitsysteme
      • Virtuelle Maschinen
      • Web-basierte Systeme
      • Projekt angewandte Systemsoftwaretechnik
      • Aktuelle Entwicklung in Verteilten und Objektorientierten Betriebssystemen (für Bachelor-/Masterarbeit)
    Portal Lehre
  • Examensarbeiten
  1. Startseite
  2. Extern

Extern

Bereichsnavigation: Lehre
  • Betriebssysteme

    Aufgabe 5: Zeitscheiben

    • FPU
    • State
    Classes | Public Member Functions | Public Attributes | List of all members
    FPU::State Struct Reference

    512 byte structure for FPU / MMX / SSE registers corresponds to the layout used by the instructions fxsave and fxrstor. More...

    #include <machine/fpu.h>

    + Collaboration diagram for FPU::State:
    [legend]

    Classes

    struct  ST
     80 bit registers for FPU stack / MMX More...
     
    struct  XMM
     128 bit SSE registers More...
     

    Public Member Functions

    void init ()
     Set structure to the initial FPU state Clears the FPU state (but its not just zeroed!)
     
    void save ()
     Save the current FPU (+ MMX + SSE) state into this structure. More...
     
    void restore ()
     Restore the saved FPU (+ MMX + SSE) state from this structure. More...
     

    Public Attributes

    uint16_t fcw
     FPU Control Word.
     
    uint16_t fsw
     FPU Status Word.
     
    uint8_t ftw
     FPU Tag Word.
     
    uint16_t __pad0__: 0
     (16 bit alignment)
     
    uint16_t fop
     FPU Opcode.
     
    union {
    uint64_t ip
     
       struct {
    uint32_t ip_off
     
    uint32_t ip_seg
     
       } 
     
    }; 
     
    union {
    uint64_t dp
     
       struct {
    uint32_t dp_off
     
    uint32_t dp_seg
     
       } 
     
    }; 
     
    uint32_t mxcsr
     
    uint32_t mxcsr_mask
     
    struct {
    ST value
     
    uint64_t __pad0__: 48
     
    } st [8]
     
    XMM xmm [16]
     
    uint64_t reserved [12]
     (reserved)
     

    Detailed Description

    512 byte structure for FPU / MMX / SSE registers corresponds to the layout used by the instructions fxsave and fxrstor.

    See also
    ISDMv1 Chapter 10.5.1 FXSAVE Area

    Class Documentation

    struct FPU::State::ST

    80 bit registers for FPU stack / MMX

    Class Members
    uint64_t fraction: 63
    uint64_t integer: 1
    uint16_t exponent: 15
    uint16_t sign: 1
    struct FPU::State::XMM

    128 bit SSE registers

    Class Members
    uint64_t low
    uint64_t high

    Member Function Documentation

    void FPU::State::save ( )
    inline

    Save the current FPU (+ MMX + SSE) state into this structure.

    Note
    Structure has to be 16 byte aligned
    void FPU::State::restore ( )
    inline

    Restore the saved FPU (+ MMX + SSE) state from this structure.

    Note
    Structure has to be 16 byte aligned

    The documentation for this struct was generated from the following files:
    • machine/fpu.h
    • machine/fpu.cc
    Friedrich-Alexander-Universität
    Erlangen-Nürnberg

    Schlossplatz 4
    91054 Erlangen
    • Impressum
    • Datenschutz
    • Barrierefreiheit
    • Facebook
    • RSS Feed
    • Xing
    Nach oben