• Navigation überspringen
  • Zur Navigation
  • Zum Seitenende
Organisationsmenü öffnen Organisationsmenü schließen
Friedrich-Alexander-Universität Lehrstuhl für Informatik 4 (Systemsoftware)
  • FAUZur zentralen FAU Website
  1. Friedrich-Alexander-Universität
  2. Technische Fakultät
  3. Department Informatik
Suche öffnen
  • English
  • Campo
  • StudOn
  • FAUdir
  • Stellenangebote
  • Lageplan
  • Hilfe im Notfall
  1. Friedrich-Alexander-Universität
  2. Technische Fakultät
  3. Department Informatik
Friedrich-Alexander-Universität Lehrstuhl für Informatik 4 (Systemsoftware)
Menu Menu schließen
  • Lehrstuhl
    • Team
    • Aktuelles
    • Kontakt und Anfahrt
    • Leitbild
    • 50-jähriges Jubiläum
    Portal Lehrstuhl
  • Forschung
    • Forschungsbereiche
      • Betriebssysteme
      • Confidential Computing
      • Embedded Systems Software
      • Verteilte Systeme
    • Projekte
      • AIMBOS
      • BALu
      • BFT2Chain
      • DOSS
      • Mirador
      • NEON
      • PAVE
      • ResPECT
      • Watwa
    • Projektkampagnen
      • maRE
    • Seminar
      • Systemsoftware
    Portal Forschung
  • Publikationen
  • Lehre
    • Sommersemester 2025
      • Applied Software Architecture
      • Ausgewählte Kapitel der Systemsoftware
      • Betriebssystemtechnik
      • Projekt angewandte Systemsoftwaretechnik
      • System-Level Programming
      • Systemnahe Programmierung in C
      • Systemprogrammierung 1
      • Verteilte Systeme
    • Wintersemester 2025/26
      • Systemprogrammierung 2
      • Betriebssysteme
      • Middleware – Cloud Computing
      • Echtzeitsysteme
      • Virtuelle Maschinen
      • Web-basierte Systeme
      • Projekt angewandte Systemsoftwaretechnik
      • Aktuelle Entwicklung in Verteilten und Objektorientierten Betriebssystemen (für Bachelor-/Masterarbeit)
    Portal Lehre
  • Examensarbeiten
  1. Startseite
  2. Extern

Extern

Bereichsnavigation: Lehre
  • Betriebssysteme
    • Vorlesung
      • Folien
    • Übung
      • Seminar
      • Aufgaben
      • Aufgabe 0: C++ Streams
        • Aufgabe 1: Ein-/Ausgabe
          • Aufgabe 2: Unterbrechungen
            • Assembler Crashkurs
              • C++ Crashkurs
                • Entwicklungsumgebung
                  • FAQ
                    • Ruhmeshalle

                  Aufgabe 2: Unterbrechungen

                  • Multiboot
                  • Framebuffer
                  Public Types | Public Attributes | List of all members
                  Multiboot::Framebuffer Struct Reference

                  Video mode: Framebuffer. More...

                  #include <boot/multiboot/data.h>

                  Public Types

                  enum  Type : uint8_t {
                    INDEXED = 0,
                    RGB = 1,
                    EGA_TEXT = 2
                  }
                   

                  Public Attributes

                  uint64_t address
                   Physical address of the framebuffer.
                   
                  uint32_t pitch
                   Number of bytes per row.
                   
                  uint32_t width
                   Width of framebuffer.
                   
                  uint32_t height
                   Height of framebuffer.
                   
                  uint8_t bpp
                   Bits per pixel.
                   
                  enum Multiboot::Framebuffer::Type type
                   
                  union {
                     struct {
                  uint32_t palette_addr
                   Address of an array with RGB values.
                   
                  uint16_t palette_num_colors
                   Number of colors (in array above)
                   
                     } 
                   For INDEXED type.
                   
                     struct {
                  uint8_t offset_red
                   Offset of red value.
                   
                  uint8_t bits_red
                   Bits used in red value.
                   
                  uint8_t offset_green
                   Offset of green value.
                   
                  uint8_t bits_green
                   Bits used in green value.
                   
                  uint8_t offset_blue
                   Offset of blue value.
                   
                  uint8_t bits_blue
                   Bits used in blue value.
                   
                     } 
                   For RGB type.
                   
                  }; 
                   

                  Detailed Description

                  Video mode: Framebuffer.

                  This beautiful structure contains everything required for using the graphic framebuffer in a very handy manner – however, it may not be well supported by current boot loaders... These information can be retrieved from VBE as well, though you then have to parse these huge structures containing a lot of useless stuff.

                  Member Enumeration Documentation

                  enum Multiboot::Framebuffer::Type : uint8_t
                  Enumerator
                  INDEXED 

                  Using a custom color palette.

                  RGB 

                  Standard red-green-blue.

                  EGA_TEXT 

                  Enhanced Graphics Adapter color palette.


                  The documentation for this struct was generated from the following file:
                  • boot/multiboot/data.h
                  Friedrich-Alexander-Universität
                  Erlangen-Nürnberg

                  Schlossplatz 4
                  91054 Erlangen
                  • Impressum
                  • Datenschutz
                  • Barrierefreiheit
                  • Facebook
                  • RSS Feed
                  • Xing
                  Nach oben