• Navigation überspringen
  • Zur Navigation
  • Zum Seitenende
Organisationsmenü öffnen Organisationsmenü schließen
Friedrich-Alexander-Universität Lehrstuhl für Informatik 4 (Systemsoftware)
  • FAUZur zentralen FAU Website
  1. Friedrich-Alexander-Universität
  2. Technische Fakultät
  3. Department Informatik
Suche öffnen
  • English
  • Campo
  • StudOn
  • FAUdir
  • Stellenangebote
  • Lageplan
  • Hilfe im Notfall
  1. Friedrich-Alexander-Universität
  2. Technische Fakultät
  3. Department Informatik
Friedrich-Alexander-Universität Lehrstuhl für Informatik 4 (Systemsoftware)
Menu Menu schließen
  • Lehrstuhl
    • Team
    • Aktuelles
    • Kontakt und Anfahrt
    • Leitbild
    • 50-jähriges Jubiläum
    Portal Lehrstuhl
  • Forschung
    • Forschungsbereiche
      • Betriebssysteme
      • Confidential Computing
      • Embedded Systems Software
      • Verteilte Systeme
    • Projekte
      • AIMBOS
      • BALu
      • BFT2Chain
      • DOSS
      • Mirador
      • NEON
      • PAVE
      • ResPECT
      • Watwa
    • Projektkampagnen
      • maRE
    • Seminar
      • Systemsoftware
    Portal Forschung
  • Publikationen
  • Lehre
    • Sommersemester 2025
      • Applied Software Architecture
      • Ausgewählte Kapitel der Systemsoftware
      • Betriebssystemtechnik
      • Projekt angewandte Systemsoftwaretechnik
      • System-Level Programming
      • Systemnahe Programmierung in C
      • Systemprogrammierung 1
      • Verteilte Systeme
    • Wintersemester 2025/26
      • Systemprogrammierung 2
      • Betriebssysteme
      • Middleware – Cloud Computing
      • Echtzeitsysteme
      • Virtuelle Maschinen
      • Web-basierte Systeme
      • Projekt angewandte Systemsoftwaretechnik
      • Aktuelle Entwicklung in Verteilten und Objektorientierten Betriebssystemen (für Bachelor-/Masterarbeit)
    Portal Lehre
  • Examensarbeiten
  1. Startseite
  2. Extern

Extern

Bereichsnavigation: Lehre
  • Betriebssysteme
    • Vorlesung
      • Folien
    • Übung
      • Seminar
      • Aufgaben
      • Aufgabe 0: C++ Streams
        • Aufgabe 1: Ein-/Ausgabe
          • Assembler Crashkurs
            • C++ Crashkurs
              • Entwicklungsumgebung
                • FAQ
                  • Ruhmeshalle

                C++ Crashkurs

                • Multiboot
                • Framebuffer
                Public Types | Public Attributes | List of all members
                Multiboot::Framebuffer Struct Reference

                Video mode: Framebuffer. More...

                #include <boot/multiboot/data.h>

                Public Types

                enum  Type : uint8_t {
                  INDEXED = 0,
                  RGB = 1,
                  EGA_TEXT = 2
                }
                 

                Public Attributes

                uint64_t address
                 Physical address of the framebuffer.
                 
                uint32_t pitch
                 Number of bytes per row.
                 
                uint32_t width
                 Width of framebuffer.
                 
                uint32_t height
                 Height of framebuffer.
                 
                uint8_t bpp
                 Bits per pixel.
                 
                enum Multiboot::Framebuffer::Type type
                 
                union {
                   struct {
                uint32_t palette_addr
                 Address of an array with RGB values.
                 
                uint16_t palette_num_colors
                 Number of colors (in array above)
                 
                   } 
                 For INDEXED type.
                 
                   struct {
                uint8_t offset_red
                 Offset of red value.
                 
                uint8_t bits_red
                 Bits used in red value.
                 
                uint8_t offset_green
                 Offset of green value.
                 
                uint8_t bits_green
                 Bits used in green value.
                 
                uint8_t offset_blue
                 Offset of blue value.
                 
                uint8_t bits_blue
                 Bits used in blue value.
                 
                   } 
                 For RGB type.
                 
                }; 
                 

                Detailed Description

                Video mode: Framebuffer.

                This beautiful structure contains everything required for using the graphic framebuffer in a very handy manner – however, it may not be well supported by current boot loaders... These information can be retrieved from VBE as well, though you then have to parse these huge structures containing a lot of useless stuff.

                Member Enumeration Documentation

                enum Multiboot::Framebuffer::Type : uint8_t
                Enumerator
                INDEXED 

                Using a custom color palette.

                RGB 

                Standard red-green-blue.

                EGA_TEXT 

                Enhanced Graphics Adapter color palette.


                The documentation for this struct was generated from the following file:
                • boot/multiboot/data.h
                Friedrich-Alexander-Universität
                Erlangen-Nürnberg

                Schlossplatz 4
                91054 Erlangen
                • Impressum
                • Datenschutz
                • Barrierefreiheit
                • Facebook
                • RSS Feed
                • Xing
                Nach oben